Hungarian (formal)French (Fr)English (United Kingdom)Deutsch (DE-CH-AT)

Exhibitions

MUNKÁCSY MIHÁLY KÉPEI A PRÓFÉTA GALÉRIÁBAN!

  • PDF
  • Print
  • E-mail
There are no translations available.

2014. október 05. – december 07. |  minden nap 10.00–20.00


Kivételesen nagy presztízsű kiállítás nyílik a Kulturális Városközpont kapujában: a Próféta Galériában Munkácsy Mihály közel mintegy harminc munkáját tekinthetik meg a látogatók október 5. és december 7. között. A kiállítást ingyen látogathatják a kerületben élő 14 év alattiak, valamint a kerületi nyugdíjasok.



Az önkormányzat kiemelt támogatásával jöhetett létre a Kulturális Városközpont területén, a Próféta Galériában az a kiállítás, amelyen az idén 170. születésnapját ünneplő Munkácsy Mihály harminc olajfestménye és húsz grafikája lesz látható. A kiállított anyag gerincét Pákh Imre műgyűjtő kollekciója adja, a fennmaradó munkákat különböző múzeumokból kérte kölcsön a galéria. Az alkotások közül kiemelkedik az Ásító inas egész alakos képe. A kiállított képek összértéke megközelítőleg hárommilliárd forint.



A Próféta Galéria az elmúlt két és fél évben számos kiállításnak, könyvbemutatónak, társasági eseménynek adott otthont. A múlt század első felében élénk kávéházi élet folyt ezen a környéken, a Bartók Béla út - a Hadikkal és a Prófétával - Buda kávéházi fellegvárának számított. Az 1905-ben megnyílt Műegyetem kávéház, később Próféta Kávéház és Étterem nemcsak a műegyetemi professzorok, hanem művészek közkedvelt helye is volt. Az önkormányzat terveiben az szerepel, hogy minden évben egy hasonlóan rangos kiállítással örvendezteti meg itt az újbudaiakat. A Munkácsy-tárlat két hónapig lesz nyitva, október 5. és december 7. között. A XI. kerületben lakó 14 év alattiak, illetve nyugdíjasok az önkormányzat jóvoltából a kiállítást ingyenesen látogathatják.

 

 

Belépőjegyek a helyszínen válthatók:
14 év alatti gyermekeknek és nyugdíjasoknak: 990.- Ft,
felnőtteknek: 1.500.- Ft.

Csoportos látogatáshoz (iskolai csoportoknak is) a következő telefonszámon kell bejelentkezni: 06-1-688- 6000.

 

 

 

MIHÁLY MUNKÁCSY AND THE PAINTING OF HUNGARIAN REALISM

  • PDF
  • Print
  • E-mail

MIHÁLY MUNKÁCSY AND THE PAINTING OF HUNGARIAN REALISM

 

 

 

 

10 July – 21 September, 2014  |  every day 10 am to 6 pm


The summer exhibition of KOGART Tihany presents the generation of artists whose work unfolded in the 1870s, and who laid down the foundations of modern Hungarian painting. These masters were the first to raise Hungarian painting from the provincialism of the previous centuries, and to serve as models for subsequent generations. The same period saw the appearance in Hungary of the essential conditions for systematic artist training, as well as of the trading and exhibition of art.

Mihály Munkácsy was one among them, whose fabulous rise from joiner’s apprentice to painter prince provided many young artists with sufficient hope to endure the early difficulties of a painting career. Munkácsy’s critical realism, the acuteness of his focus, bravura technique and sense of colour, made him very popular not only in Hungary, but in Paris as well; to this day, he is the Hungarian painter best known to the public. As the most important representatives of realistic landscape pain ting, László Paál and Géza Mészöly brought into vogue a new vision of nature, whose most important feature was the capturing and painterly representation of the real view. László Mednyánszky’s motionless lands at dawn, misty forests and light-lacerated mountaintops turn real nature into mystic visions. His vagrants on the periphery of society came to be models worth following for the socially sensitive painters of the first decades of the 20th century.

It was in the wake of the pioneering work of these four masters that Hungarian realist painting emerged in the last quarter of the 19th century – with the art of Károly Ferenczy, János Vaszary, István Csók and other young artists –, which incorporated the stylistic qualities of naturalism and became the starting point of various modern endeavours at the turn of the century. The exhibit outlines a phase in the growth of Hungarian painting, in the course of which it overcame a lag of decades and was, by the turn of the century, comparable with the most progressive trends in French painting, establishing the possibilities of a new, progressive development in Hungarian art.

 

 

Munkácsy a festőfejedelem kiállítás – Hévízen!

  • PDF
  • Print
  • E-mail
There are no translations available.

Munkácsy a festőfejedelem

 

Munkácsy a festőfejedelem – kiállítás a

Festetics György Művelődési Központ Muzeális Gyűjteményében (Hévíz, Rákóczi u. 9.)

Látogatható a hét minden napján 10-20 óráig.

Belépőjegy: 800,-Ft

Tárlatvezetésre információ a helyszínen kérhető.

 

Munkácsy kiállítás Békéscsabán!

  • PDF
  • Print
  • E-mail
There are no translations available.

 

Különleges Munkácsy kiállítás Sopronban!

  • PDF
  • Print
  • E-mail
There are no translations available.

Minden korábbinál több, összesen 37 magángyűjteményi festmény látható december 16-a és február 10-e között a Liszt Ferenc Konferencia és Kulturális Központban.

A legnagyobb mű magát a festőgéniuszt, Munkácsy Mihályt ábrázolja Hans Temple festményén. Munkácsy Mihály Sopronban látható festményei közül a 185x156,5 cm keretméretű Ballada lesz a legnagyobb, az Ásító inas pedig a legismertebb.

A Munkácsy kiállítás Sopronba hozatalát az önkormányzat ajándéknak szánja a soproniaknak és a városba érkező vendégeknek.

Különleges Munkácsy kiállítás Sopronban!

Nyitvatartás:

Naponta 10.00 – 18.00

(december 24-én zárva)

Pénztárzárás: 17.00

Kiállítótér zárás: 17.30

Jegyárak:

Felnőtt: 1.800 Ft

Diák (25 éves korig), nyugdíjas: 900 Ft

Családi (3-5 fő): 3.600 Ft

6 éves kor alatt a kiállítás díjtalanul látogatható.

A kiállítás látogatása csoportok részére csak előzetes bejelentkezéssel lehetséges!

Jegyelővétel:

 

Jegyek elővételben 2013. december 16-tól válthatók a Pro Kultúra Jegyirodában (Sopron, Liszt F. u. 1.) és online (http://prokultura.jegy.hu/).

 

Munkácsy - kiállítás Celldömölkön

  • PDF
  • Print
  • E-mail
There are no translations available.

munkacsy


Munkácsy kiállítás

Celldömölk

 

Munkácsy Mihály a magyar festészet kimagasló tehetsége, máig a legismertebb és legnépszerűbb művészünk, amelynek nyilvánvalóan egyik alapvető oka különleges életútja. Szegény asztalos inasból egész Európa legünnepeltebb művészévé vált. Munkássága stílusban és témában is változatos. Életképei két külön világot mutatnak be. Népi életképei, gyermekkori emlékképeinek nyomorúságban élő alakjait és környezetüket tárja a nézők elé, mint a Siralomház, vagy a Zálogház, amelyek meghozták számára az első igazi nagy sikereket. Míg a szalonképeken a gazdag emberek gondtalan, fényűző világa jelenik meg. Erőteljes vidám és világos színekben tündöklő, csillogóan elegáns szalonok, pompás ruhákba öltözött szereplőkkel. Művészetét olyan képek egészítik ki és teszik a magyar festészet egyik leggazdagabb életművévé, mint a Milton, amely a párizsi világkiállítás aranyérmét hozta meg számára és a Krisztus Trilógia, amelynek világkörútja révén nevétől visszhangzott egész Európa, majd Amerika is. A bécsi Kunsthistorisches Múzeum aulájának mennyezetképe, vagy a magyar Parlament számára készült Honfoglalás az osztrák és magyar uralkodókörök elismerését és bizalmát jelzi és általuk Munkácsy az európai historizmus legkitűnőbb művészei közé emelkedett. Tájképfestészete a modern festészet alapjait lerakó francia barbizoni iskola legjobbjai közé sorolja, míg barátja Paál László vagy kortársa Liszt Ferenc arcképei jellemábrázoló és léleklátó képességének mélységeit mutatja.

 

 

A celldömölki kiállítás egy szűkebb, mintegy 20 képet tartalmazó válogatás, Pákh Imre amerikai magángyűjtő mintegy 50 Munkácsy képet számláló gyűjteményéből. A kiállítás néhány korai realista életkép vázlata mellett reprezentatív darabokat mutat be az 1880-as évek szalonképeiből – Merengő nő, Két család a szalonban, Hímző nő – tájképeiből - Cigányok az erdő szélén, Téli táj, - és arcképeiből, mint Madame Chaplin, és Reök Ivánné portréi. A képek ízelítőt adnak Munkácsy művészetéből és a vetítésre kerülő film révén pedig a közönség teljes képet kaphat a Munkácsy életmű egészéről is.

 

Munkácsy Magic & Mystery

  • PDF
  • Print
  • E-mail

magic

First comprehensive showing of the artist's works in Austria
 
Ludwig Hevesi, the great Austro-Hungarian art journalist of the Gründerzeit years, ranks Mihály Munkácsy among the "Three Ms", the big Malerfürsten or princes of painters, of the 19th century, along with Hans Makart and Jan Metjko. From 31 March to 3 June 2012, Künstlerhaus will be presenting an overview of Munkácsy's rich oeuvre in Austria for the first time: over 60 works on canvas and paper – portraits, still lifes, landscapes, parlour, genre and historical paintings – as well as documents and photographs bear witness to the painter's versatility, his life as an artist and the stylistic trends of his age (incl. impressionism, realism, the school of Barbizon up to the symbolist beginnings). One of the exhibition's highlights is the presentation of Munkácsy's "Christ Trilogy", one of the most significant monumental trilogies of the 19th century to be shown as a complete set for the first time in Vienna. The showing thus follows the tradition of large-scale exhibitions at
Künstlerhaus, among them "Dream and Reality" in 1985 and the Makart Exhibition in 2011.
 
50,000 before Pilate
 
In 1882, a painting with Christian motifs and monumental dimensions (417 x 636 cm) was introduced to awe-inspired viewers at Vienna's Künstlerhaus. Within only 45 days, the Hungarian painter's theme "Christ before Pilate" attracted more than 50,000 paying visitors who came to see the dramatically staged image of Jesus Christ being brought before Pilate, his accuser. What visitors witnessed here, in opulent colours, with wildly gesticulating groups of people in magnificent exotic-oriental costumes, was a drama that in every way rivalled the luxurious decoration of an opera staged in the second half of the 19th century and is also redolent of the festivities Hans Makart staged for artists and the pageant he organised on the occasion of the silver wedding anniversary of the Austrian emperor and empress in 1879.
 
From carpenter apprentice to star painter – the life of a European artist in the 19th century
 
Munkácsy, born in Munkács (formerly Hungary, today part of Ukraine) in 1844 by the name of Michael Lieb, was predestined as an artist to create works of large dimensions and great effect – simply because he had been exposed to the groundbreaking impulses of great contemporary painters in all major art centres of his age during his studies. His childhood was marked by ever changing circumstances and permanent financial uncertainty. Having been orphaned at the age of eight, he went to live with his maternal uncle who took charge of his education. When only eleven years, he was sent away to take on an apprenticeship as a carpenter; difficult years full of privation followed, his wage hardly sufficed to live on, he fell ill and returned to his uncle at the age of 16. While convalescing, he began to draw, his talent was recognised and he was allowed to start training as an artist, first in Pest, where he was supported by Antal Ligeti, the director of the National Museum's picture gallery. In 1865, Munkácsy signed up at the Academy of Fine Arts, Vienna, again with Ligeti's help; his professor was Karl Rahl. After study fees were raised, he was compelled to leave the academy after only one year. In 1866, he was able to continue his studies in Munich, again with Ligeti's support.
 
Obtaining a stipend in 1867, he was able to visit the World Exhibition in Paris. Here he became acquainted with the works of the painters Jean-Francois Millet and Gustave Courbet, who exerted a strong influence on him. In 1868, following the advice of his painter friend Wilhelm Leibl, he left for Düsseldorf in order to study under Ludwig Knaus at the local academy – this was the time that provided him the basics of academic training, inspired him to the monumental treatment of  themes and gave him an evocative, sentimental and realistic view to create great works of art. His relocation to Paris in 1872, his acquaintance with the art dealer Charles Sedelmeyer, who by today's standards did business on a global scale in Europe and America, as well as his relationship and subsequent marriage to the wealthy Baroness de Marches in 1874 allowed him to rise and become
an artist of international renown. In addition to his landscape scenes, which were inspired by the Barbizon school, his boudoir and genre paintings and touching portraits, he was inspired by Charles Sedelmeyer - who as art dealer had developed an unerring instinct for the social trends of his age - to paint historical motifs in larger formats.
 
Shooting to worldwide fame - the "Christ Trilogy"
 
Based on the reformation-minded discussion on Christianity and art in France and its expression in music, fine art (Henner, Moreau, Courbet) and literature, Munkácsy developed his idea of a monumental trilogy. The new idea allowed him to continue riding his wave of success – by then, his works were showing in Paris, London, Budapest and America and were highly coveted by collectors – and, in 1880, he began to prepare drawings for "Christ before Pilate", the first large format of the trilogy. Tragic events in his private life – the death of a newly born child and a fire in the artist's studio – delayed the completion of the painting, but it was finally presented at the Salon de Paris in 1881. Sedelmeyer promptly organised an exhibition in his own palace. The painting was a sensation. Between 1882 and 1885, "Christ before Pilate" was exhibited with great success in the major cities of Europe. In 1881, Munkácsy began to work on "Golgotha". What merits mentioning in this respect is that the artist used not only drawings but also photographs to create the composition. This painting, too, was met with great acclaim, just as "Ecce Homo", the last picture of the trilogy. Some of the success achieved by the first-time presentation(s) can certainly be attributed to the size of the pictures, to the vividness and setting of the figures but also to the
potential of identification with the scene in the sociocultural context. Munkácsy put the suffering of Christ into a new context and modern perspective: as a struggling, suffering human being who was willing to die for justice, for progress. About "Ecce Homo", James Joyce, who saw the "Christ Trilogy" in Ireland in 1899 said: "...the whole forms a wonderful picture, intensely, silently dramatic, waiting but the touch of the wizard wand to break out into reality, ... As it is from the artist's conception, it is powerful drama, ..."
 
Despite the great success, the Church, which profited from the paintings, could not get itself to buy them even though it expressed great interest. The first two paintings of the trilogy were ultimately bought by the American millionaire Wanamaker and remained in the family's estate until 1988. Today, "Christ before Pilate" is owned by the Art Gallery Hamilton in Canada, "Golgotha" was acquired by the Hungarian-American collector Imre Pákh, who made available a large part of his comprehensive Munkácsy collection for the exhibition at Künstlerhaus. "Ecce Homo", the third picture of the trilogy, was donated by the buyer Frigyes Déri to the Museum in Debrecen that he had founded in 1930. In 1995 – nearly 100 years after the artist's death – this is also where the three paintings of the "Christ Trilogy" were presented alongside each other for the first time.
 
Final years
 
As successor to Hans Makart, who had died in the meantime, Mihály Munkácsy was asked to paint the monumental ceiling fresco "Apotheosis of the Renaissance" in the grand staircase of the Kunsthistorisches Museum in Vienna in 1886. His late historical paintings were not even met with unequivocal acclaim in Hungary, since the works relating to Hungary's history, such as “Hungarian Conquest” of 1893 for the Hungarian parliament, were already considered somewhat too pathetic. From 1896 onward, Munkácsy's health declined dramatically; in 1897, he was hospitalised at the Endenich Nerve Clinic (Bonn, Germany) where he passed on 1 May 1900.
 
Munkácsy at Wiener Künstlerhaus
 
Mihály Munkácsy has been shown four times at Künstlerhaus with great success:
the painting "Milton" in 1879, "Christe before Pilate" in 1882, "Golgotha" in 1884 and "Ecce Homo" in 1896.
 
Now, 130 years on, Munkácsy's successful painting "Christ before Pilate" returns to Künstlerhaus as part of a larger exhibition. An interesting aspect of the Künstlerhaus exhibition that merits mentioning is the fact that this show allows visitors to see the beginnings, trends and the big successes of the modern art world reflected in the private and artistic highs and lows of a delicate archetypical artist of the 19th century.
 
The exhibition was organised in cooperation with the Munkácsy Foundation,
the Hungarian National Gallery and the Déri Museum Debrecen
 
The exhibition: 31 March 2012 - 3 June 2012
 
Place:
Künsterhaus
1010 Vienna Karlsplatz 5.
 

Page 1 of 2

Munkácsy Alapítvány a facebookon